چالش‌های تحول در صنعت گردشگری اصفهان

چالش‌های تحول در صنعت گردشگری اصفهان

1403/9/13 12 0

چالش‌های تحول در صنعت گردشگری اصفهان

صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی اصفهان، با وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، با چالش‌هایی روبرو است که می‌تواند تأثیر منفی بر توسعه و رونق آن بگذارد.

 
 
 
صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی اصفهان، با وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، با چالش‌هایی روبرو است که می‌تواند تأثیر منفی بر توسعه و رونق آن بگذارد.
 
سید مهدی رضوی به بهانه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری، صنایع و هتلداری در تاریخ 8 تا 11 آذرماه جاری در گزارش نخست روزنامه اصفهان امروز به تاریخ امروز 7 آذرماه به بررسی موضوع جذاب گردشگری پرداخته است. نمایشگاه گردشگری، صنایع دستی و هتلداری از امروز در اصفهان آغاز می‌شود. این نمایشگاه در حالی چهاردهمین دوره خود را برگزار می‌کند که صنعت گردشگری اصفهان طی سال‌های گذشته دچار چالش‌های اساسی شده و استان با ظرفیت‌های بسیار در این حوزه از حرکت در مسیر تحول بازمانده است.صنعت گردشگری به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصادی اصفهان، با وجود جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار، با چالش‌هایی روبرو است که می‌تواند تأثیر منفی بر توسعه و رونق آن بگذارد. مهدی جمالی‌نژاد، استاندار اصفهان، یکی از سه راهبرد خود برای آینده این استان را در زمینه گردشگری مطرح کرده و تبدیل اصفهان به هاب گردشگری کشور، جزو کلیدواژه‌های اصلی او در دوره جدید مدیریت استان است.
 
این چشم‌انداز سال‌هاست در برنامه‌های توسعه‌ای استان و کلانشهر اصفهان مورد توجه قرار گرفته، اما در عمل پیشرفتی قابل توجه در این زمینه مشاهده نشده است.با نگاهی دقیق به وضعیت گردشگری استان، صنایع دستی اصفهان و زیرساخت‌های لازم برای این صنعت، به‌ویژه در بخش هتلینگ و حمل‌ونقل، واضح است که وضعیت فعلی در حد و اندازه اصفهان نیست و حال و روز فعالان صنعت گردشگری استان خوب نیست. نگاه مدیران اصفهان به اقدامات پایتخت‌نشین‌ها، گرفتار شدن در توهم آمارها و عدم توجه به ظرفیت‌های بخش خصوصی، بخشی از ایراداتی است که مانع دیده‌شدن موانع اصلی در توسعه و تحول گردشگری اصفهان نسبت به دیگر شهرها و استان‌های کشور شده است.
 
هرچند اصفهان جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمند بسیاری دارد؛ اما کمبود تنوع در نوع جاذبه‌ها (مانند جاذبه‌های تفریحی و طبیعی)، کمبود زیرساخت‌ها مانند حمل‌ونقل عمومی، اقامتگاه‌ها و خدمات رفاهی، نوسانات اقتصادی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، مدیریت ناپایدار منابع طبیعی به‌ویژه در بخش آب و فقدان آموزش و آگاهی مناسب برای افراد شاغل در این صنعت و رقابت جدی با دیگر مقاصد گردشگری بخصوص در ایران از جمله مواردی هستند که به برند گردشگری شهری و استان اصفهان لطمه زده‌اند.باوجود این چالش‌ها و کاستی‌ها، اصفهان می‌تواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شهرهای خواهرخوانده، قدم‌های مؤثری در جهت تقویت جایگاه خود به‌عنوان یک مقصد گردشگری بین‌المللی بردارد.
 
ارتباطات بین‌المللی، تبادل فرهنگی و بهبود زیرساخت‌ها نیز می‌تواند به رشد پایدار گردشگری در این شهر تاریخی و زیبا کمک کند. همچنین، میزبانی اصفهان در برگزاری بیست‌ویکمین اجلاس شهرهای تاریخی جهان در سال 2027، فرصتی برای ارتقای جایگاه گردشگری اصفهان و تقویت جایگاه بین‌المللی آن، همچنین بازسازی برند جهانی این شهر به شمار می‌آید. می‌توان این امید را داشت تا با تعامل ۱۳۵ شهر عضو این اتحادیه و همکاری‌های مشترک در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی و فرهنگی، اتفاقات خوبی برای اصفهان رقم بخورد. تقویت دیپلماسی بین شهرهای خواهرخوانده اصفهان و حضور در مجموعه‌های بین‌المللی و عقد قراردادهای چندجانبه می‌تواند اثربخشی این اقدامات را افزایش دهد.
 
 

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر