نمایشگاه اصفهان، فرصتی بی‌نظیر برای برندسازی گردشگری

نمایشگاه اصفهان، فرصتی بی‌نظیر برای برندسازی گردشگری

1398/3/29 1902 0

نمایشگاه اصفهان، فرصتی بی‌نظیر برای برندسازی گردشگری

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و همچنین مسئولان و مدیران عالی‌رتبه استانی گشایش یافت.

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی اصفهان با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و همچنین مسئولان و مدیران عالی‌رتبه استانی گشایش یافت.

به گزارش اداره رسانه شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان، در این مراسم، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، غدا هیجاوی رئیس آسیا و اقیانوسیه سازمان جهانی صنایع دستی، استاندار اصفهان، مدیرکل میراث فرهنگی استان، رئیس اتاق بازرگانی و شهردار اصفهان حضور داشتند و بر لزوم توسعه گردشگری در این استان تاکید کردند.

 

تثبیت جایگاه نمایشگاه گردشگری اصفهان در کشور

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین الملی اصفهان در این مراسم گفت: از منظر دیپلماسی، گردشگری علاوه بر تقویت مناسبات و ارتباطات بین کشورها، به کاهش ایران‌هراسی، باورمندی به ایران امن، سیاست تعاملی سازنده با جهان و اقدامات میان دولتی در زمینه مسائل بانکی منجر خواهد شد.

علی یارمحمدیان افزود: نمایشگاهی که امسال به دوره یازدهم رسیده، در سال‌های گذشته، تلاش‌های بسیاری برای تثبیت جایگاه آن در میان معتبرترین نمایشگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری و صنایع دستی کشور شده است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه که از پرمخاطب‌ترین، پربازدیدترین و فاخرترین نمایشگاه‌های سالانه اصفهان محسوب می‌شود، امسال، 9 هزار و 500 مترمربع فضای نمایشگاهی که بیشترین میزان فضای موجود برای برگزاری یک نمایشگاه به شمار می‌رود را در اختیار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی این نمایشگاه از ماه‌ها پیش آغاز شده، گفت: در آغاز این پروسه، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان از متولیان حوزه گردشگری و صنایع دستی در استان دعوت کرد پیشنهادات خود را برای برپایی نمایشگاه ارائه دهند. با پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مجری برگزاری نمایشگاه مشخص شد و در نهایت، فعالیت‌های اجرایی برپایی نمایشگاه از سوی مجری مورد پیگیری قرار گرفت.

یارمحمدیان گفت: شرکت نمایشگاه اصفهان نیز همچون همیشه، با جدیت، سخت‌کوشی و حمایت، تلاش کرد شرایط مطلوبی برای برگزاری یک نمایشگاه ویژه و قابل قبول فراهم آورد.

وی تصریح کرد: اگر موضوع گردشگری را از منظر اقتصادی مورد بررسی قرار دهیم، در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که توسعه گردشگری موجبات اشتغالزایی، پایداری اقتصادی، کاهش تورم و توزیع بهینه منابع را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان تاکید کرد: از منظر دیپلماسی، گردشگری علاوه بر تقویت مناسبات و ارتباطات بین کشورها، به کاهش ایران‌هراسی، باورمندی به ایران امن، سیاست تعاملی سازنده با جهان و اقدامات میان دولتی در زمینه مسائل بانکی منجر می‌شود. در حوزه اجتماعی نیز، گردشگری بر حفظ آداب و رسوم سنتی، تقویت هویت بومی، غرور مدنی در جامعه بومی و افزایش آگاهی‌های اجتماعی تاثیر مثبت می‌گذارد.

یارمحمدیان ادامه داد: این تاثیرات در صورتی ایجاد خواهد شد که گردشگری، روند رو به رشد و بر مدار توسعه طی کند. یکی از وجوه توسعه گردشگری اصفهان، در سال‌های اخیر و به ویژه امسال، برگزاری نمایشگاهی قوی و تاثیرگذار است. پس، به حق می‌توان به این نتیجه رسید که برگزاری هر چه مطلوب‌تر نمایشگاه گردشگری، می‌تواند اثرات مثبت و مطلوبی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک و همچنین اجتماعی داشته باشد.

وی گفت: یازدهمین نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی اصفهان که بسیار متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار شده، با توجه ویژه به مباحثی مانند «نوآوری و تحول دیجیتال»، «سرمایه‌گذاری و کارآفرینی»، «آموزش و ایجاد اشتغال»، «امنیت سفر و کاستن از مشکلات آن»، «پایداری اجتماعی و فرهنگی» و «تبادل اقدامات و تجارب موفق»، صنعت گردشگری اصفهان و ایران را بیش از پیش به سوی پیشرفت و توسعه هدایت می کند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی اصفهان اضافه کرد: تاکید همیشگی ما این است که «نمایشگاه» بستری مهم و قابل اتکا برای توسعه همه جانبه شهرها است. باشد که «نمایشگاه اصفهان» شرایطی را فراهم آورد که اصفهان، سرآمد تمامی شهرهای منطقه شود.

 

گردشگری بهترین ابزار ایجاد نشاط اجتماعی

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور نیز در این مراسم گفت: گردشگری بهترین ابزار برای ایجاد نشاط اجتماعی است. علیرغم اینکه درباره گردشگری زیاد صحبت می شود، اما هنوز در اولویت های اول کشور قرار نگرفته است.

علی اصغر مونسان اظهار کرد: صنعت گردشگری به رتبه سوم اقتصادی دنیا دست پیدا کرده و این روند رو به رشد همچنان ادامه دارد. کمتر بخش اقتصادی وجود دارد که همچون گردشگری موضوعات مختلفی از حمل و نقل تا اقامت و خوراک در آن وجود داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور ادامه داد: گردشگری کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد که اهمیت این صنعت را دوچندان می کند. این صنعت در بخش اقتصادی موجب رونق و تحرک اقتصادی می شود، وقتی گردشگری تحرک داشته باشد همه بخش های اقتصادی به حرکت در می آید؛ در دنیا به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل مربوط به گردشگری است.

وی با اشاره به اهمیت گردشگری در دنیا، خاطرنشان کرد: اکنون کمتر کشوری است که گردشگری را جزو اهداف توسعه و پیشرفت قرار نداده باشد. هر موضوعی از کشاورزی تا طبیعت، تفریحات، زیارت و ورزش موجب جذب گردشگر خواهد شد. بهترین نقطه ای که فرهنگ یک کشور منتقل و شناسایی شود، گردشگری است. هر گردشگر در بازگشت از ایران تبدیل به سفیر فرهنگی برای کشور شده است.

مونسان با بیان اینکه «ایجاد نشاط اجتماعی یکی از وظیقه دولت ها است» تاکید کرد: گردشگری بهترین ابزار برای ایجاد این نشاط است. علیرغم اینکه درباره گردشگری زیاد صحبت می شود، اما هنوز در اولویت های اول کشور قرار نگرفته است. تبلیغات و برندسازی از مهم ترین بخش های کشور است، چگونه زمانی که هیچ کار تبلیغاتی در خارج از کشور انجام نمی شود انتظار جذب گردشگر داریم.

معاون رئیس جمهور گفت: کشورهای شناخته شده گردشگری برای جذب هر گردشگر تا دو دلار هزینه تبلیغات می کنند، اما در ایران این رقم بسیار ناچیز است و با توجه به تهدیدات مختلفی که از کشورهای خارجی وجود دارد، در بازارهای هدف بازنگری انجام دادیم و سعی داشتیم با تغییر این بازارها کمبود گردشگر را جبران کنیم.

مونسان افزود: علیرغم همه بی مهری ها صنعت گردشگری ما روزهای بسیار خوبی را در آینده خواهد دید. سعی شده در محصولات گردشگری تنوع ایجاد شود، یکی از آن محصولات طبیعت گردی و بوم گردی است. حدود یک میلیون و ۵۶۰ واحد اقامت بوم گردی در کشور فعال است و توانسته کمبود اقامتگاه را در ایران پوشش دهد.

وی خاطرنشان کرد: به زودی طرح جامع ملی گردشگری که در کمیسیون های ملی دولت در حال بررسی است، به صحن مجلس خواهد آمد و امیدواریم با تصویب این طرح راهبرد گردشگری کشور بیشتر تبیین شود.

 

توسعه گردشگری نیاز به برندسازی دارد

استاندار اصفهان گفت: سفارت‌های ایران در سایر کشورها می توانند در سیاستگذاری برای توسعه گردشگری کشور نقش داشته باشند تا ظرفیت های گردشگری کشور و به خصوص اصفهان، به صورت بهینه به جهان معرفی شود.

عباس رضایی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار اثر و محوطه تاریخی در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: شش بنای تاریخی جهانی، یک هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی و هفت منطقه طبیعی شاخص نشان از ظرفیت های بالای این استان در حوزه گردشگری است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به جایگاه واقعی در حوزه گردشگری نیاز به برندسازی داریم؛ به عنوان اولین گام بازاریابی، باید در صنعت گردشگری و صنایع دستی ایجاد برند کنیم و پس از آن شناسایی بازارهای هدف باید در دستور کار قرار گیرد.

استاندار اصفهان ادامه داد: سیاستگذاری به کمک سفارت های ایران در سایر کشورها گام بعدی برای توسعه گردشگری است تا ظرفیت های گردشگری کشور و به خصوص اصفهان، به صورت بهینه به جهان معرفی شود.

رضایی گفت: کنار گذاشتن راه های قبلی و پیدا کردن روش های جدید برای ایجاد این تعاملات و جذب گردشگر، راهکار دیگری است که می تواند توسط مسئولان مربوطه برای توسعه و رونق گردشگری کشور مفید و کارآمد باشد.

 

سهم 5 درصدی گردشگری از درآمد ملی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان نیز در آیین افتتاح یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی گفت: در برنامه ششم توسعه باید درآمد گردشگری به ۱۰ میلیارد دلار در سال و حضور ۱۳ میلیون نفر در کشور می رسید. در حالی که سهم گردشگری در کل درآمد ملی ما فقط پنج درصد است.

مسعود گلشیرازی با اشاره به شعارهای هر ساله سازمان جهانی گردشگری در حوزه گردشگری، گفت: هر ساله این شعارها با رویکردهای جدید با هدف افزایش آگاهی جوامع بین‌الملل در مورد اهمیت گردشگر و تاثیر صنعت گردشگری بر سیاست، اجتماع و اقتصاد اعلام می‌شود که گردشگری  و تحول دیجیتالی به عنوان شعار روز جهانی گردشگری در سال 2018 انتخاب شد.

وی ادامه داد: انتخاب این شعار نشان دهنده اهمیت توجه به توسعه گردشگری با استفاده از ابزار دیجیتال در عصر چهارم ارتباطات را بیان می‌کند، که بی‌شک می‌طلبد بسترهای لازم برای محقق شدن این امر فراهم شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به توسعه و رونق اقتصادی توسط صنعت گردشگری، تصریح کرد: متاسفانه کشور با وجود پتانسیل های بالا در حوزه گردشگری فاصله زیادی از وضع مطلوب در حوزه جذب گردشگر و درآمد حاصل از آن نسبت به کشورهای دیگر دارد به گونه‌ای که کشور همسایه ترکیه با 26 میلیون گردشگر در سال توانسته به درآمدی بالغ بر 25 میلیارد دلار دست یابد، در صورتی که ایران با 6.5 میلیون گردشگر در سال توانسته حدود 2 میلیارد دلار درآمد از این حوزه داشته باشد.

گلشیرازی با انتقاد از اینکه کشور در حوزه گردشگری و درآمد حاصل از آن از برنامه ششم توسعه عقب است، گفت:  همچنین در برنامه هفتم توسعه چشم انداز 20 میلیون نفری ورودی گردشگر ترسیم شده که بر اساس این برنامه انتظار می‌رود به درآمد 25 میلیارد دلاری یعنی 10 برابر رقم فعلی دست پیدا کنیم که برای رسیدن به این مهم نیازمند رشد 25 درصدی گردشگر در 10 سال آینده هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه سهم گردشگری از کل درآمدهای کشور 5 درصد است، گفت: با توجه به ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی، توسعه و رونق گردشگری اجتناب ناپذیر خواهد بود زیرا گردشگری یکی از محورهای مهم و اساسی اقتصاد درون‌زا است.

گلشیرازی در ادامه تاکید کرد: برای محقق شدن ورود 25 میلیون گردشگر و به دست آوردن درآمد 20 میلیارد دلاری  باید برای تدوین برنامه توسعه گردشگری و هدف گذاری سند چشم‌انداز 1404 برنامه ریزی راهبردی صورت گیرد که برای رسیدن به این امر تدوین تقویم گردشگری امر زیربنایی و مهم تلقی می‌شود.

وی گفت: توسعه زیرساخت‌های اقامتی، تفریحی، پذیرایی، سرگرمی، لجستیکی و... از دیگر الزامات توسعه گردشگری است که در حال حاضر کشورمان رتبه 16 در رده بندی جهانی را در بحث خدمات گردشگری دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: اصفهان دروازه گردشگری برای فعالان و سرمایه گذاران در حوزه گردشگری است که سرمایه گذاران در تحلیل بعد زمان، این استان را به عنوان یکی از زمینه های سرمایه‌گذاری انتخاب خواهند کرد.

وی ادامه داد: عده ای بر این باورند که با توجه به اینکه  اصفهان در حوزه گردشگری شناخته شده است، دیگر نیاز به صرف هزینه و سرمایه گذاری در بخش برندینگ گردشگری نیست، این باور از اساس غلط است زیرا بسیاری از کشورها در حال سرمایه گذاری بیش از 100 میلیون دلاری برای معرفی و ارائه توانمندی ها به فعالان گردشگری هستند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با تاکید بر لزوم باز مهندسی تقویم برنامه‌های استان توسط برخی مدیران، گفت: یکی از اقدامات مهم در توسعه گردشگری استان طراحی و برگزاری رویدادها در زمان‌هایی است که استان کمترین گردشگر را دارد.

 

اصفهان، تاثیرگذارترین شهر جهان در حوزه صنایع دستی

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی هم در این مراسم گفت: شهرهای خلاق صنایع دستی باید با هم همکاری و محیط مناسبی را برای فعالان صنایع دستی فراهم کنند.

غادا هیجاوی اظهار کرد: افتخار من است که برای دومین بار در اصفهان، شهرخلاق صنایع دستی حاضر می شوم. اصفهان یک شهر جهانی فرهنگی و تاریخی است که اکنون به شبکه شهرهای جهانی پیوسته و باید به تعهد خود به عنوان شهر جهانی صنایع دستی پاسخ دهد.

رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی ادامه داد: شهرهای خلاق صنایع دستی باید با هم همکاری و محیط مناسبی را برای فعالان صنایع دستی فراهم کنند. اصفهان باید در آینده نزدیک با دیگر شهرهای جهانی تعامل داشته باشد. در سال ۲۰۱۶ اصفهان میزبان خوبی برای شهر های جهانی صنایع دستی بود و این نشان دهنده قابلیت بالای این شهر است.

وی با بیان اینکه امیدوار بودم اصفهان میزبان سیاستگذاران و فعالان صنایع دستی از سایر شهرهای خلاق هم در این رویداد باشد خاطرنشان کرد: عنوان شهر جهانی یک مسئولیت سنگین است و شهرها پس از کسب این عنوان باید سخت تر کار کنند تا این عنوان حفظ شود.

هیجاوی با بیان به اینکه شهرهای خلاق باید یک گزارش دوساله را به شورای جهانی صنایع دستی ارائه دهند، افزود: برخی از شهرهایی که بیشتر از یک صنایع دستی در آن کار می شود، عنوان شهر تخصصی صنایع دستی را کسب می کنند که اصفهان جزو این دسته شهرها است. تاکنون فقط ۳۸ شهر در کل جهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی انتخاب شده و ۳۰ شهر از آسیا و اقیانوسیه هستند و از این تعداد ۱۰ شهر در ایران واقع شده است. تعداد بالای شهرهای ثبت شده در ایران نشان دهنده شکوه صنایع دستی در این کشور است و مهم تر از آن، توجهی است که مردم به ارزش های متنوع صنایع دستی دارند.

رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع دستی گفت: افتخار ایرانی‌ها و نگاه ویژه کارآفرینان به صنایع دستی شاخص مشخصی برای توسعه صنایع دستی است. البته این امر نیازمند حمایت دولت از صنایع دستی به عنوان گنجینه مهم ملی است. صنایع دستی به عنوان یک ابزار فرهنگی ثابت کرده است که تاثیرگذاری بالایی در جوامع بشری دارد.

وی تصریح کرد: همانطور که امروز در این نمایشگاه می‌بینیم، بخش صنایع دستی و گردشگری در ایران بسیار خوب در کنار یکدیگر کار می کنند. به اصفهان و تمام شهرهای صنایع دستی جهانی در ایران تبریک می گویم.

 

نمایشگاه گردشگری اصفهان، اهمیت بسیار بالایی دارد

شهردار اصفهان هم در این مراسم گفت: نباید اقتصاد فرهنگ ما صرفاً مصرفی باشد بلکه باید مولد نیز باشد، مسئولان باید راه را برای شهرهایی که ظرفیت گردشگری دارند باز کنند تا بتوانیم فرهنگ تولیدی نیز داشته باشیم.

قدرت الله نوروزی ضمن ابراز خوشحالی برای میزبانی اصفهان از این نمایشگاه اظهار کرد: حضور عالی‌ترین مقام استان، یعنی استاندار اصفهان در این مراسم، همچنین حضور بیش از 60 مهمان خارجی در مراسم اصفهان و همچنین علی مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نشان دهنده اهمیت این مراسم است.

نوروزی با اشاره به اینکه اصفهان دارای منابع بسیاری برای جذب گردشگران است، ادامه داد: اصفهان شهری جهانی و از موهبت‌های هنری، طبیعی و تاریخی بسیاری برخوردار است.

نوروزی با بیان اینکه اصفهان عضو شهر های یونسکو است، گفت: هر نقطه از شهر، حکم یک چاه برای تولید سرمایه از طریق گردشگری و صنایع دستی را دارد.

شهردار اصفهان گفت: اصفهان مانند یک ستاره است و باید به کمک مابقی شهرها، یک کهکشان را تشکیل بدهد تا ظرفیت گردشگری افزایش یابد. باید دست از نگرش منطقه‌ای برداریم و جهانی بیندیشیم تا بتوانیم تمام ارگان‌ها را برای گردشگری در بخش‌های خصوصی و دولتی همراه کنیم.

وی در خصوص ظرفیت‌های گردشگری ایران بیان کرد: ما می‌توانیم با وجود تمام مشکلاتی که در کشور وجود دارد، ظرفیت گردشگری را بالاتر ببریم. کشور ما از منابع بسیاری برخوردار است که می‌تواند گردشگرهای بسیاری را به خود جذب کند.

نوروزی با بیان اینکه نباید اقتصاد فرهنگ ما صرفاً مصرفی باشد بلکه باید مولد نیز باشد، خاطرنشان کرد: مسئولان باید راه را برای شهرهایی که ظرفیت گردشگری دارند باز کنند تا بتوانیم فرهنگ تولیدی نیز داشته باشیم.

 

می‌خواهیم اصفهان، شهر جهانی گردشگری باشد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان هم گفت: امیدواریم که اصفهان به شهر جهانی گردشگری تبدیل شود و در گام بعدی این طرح تلاش می‌کنیم میدان نقش جهان اصفهان را به عنوان بازار جهانی ثبت و به دنیا معرفی کنیم.

فریدون الهیاری اظهار کرد: این دوره از نمایشگاه رویکردهای متنوعی دارد؛ همراهی صنعت گردشگری و صنایع دستی در این دوره، بیانگر رویکرد جدی این سازمان به گردشگری خلاق است.

وی با بیان اینکه تلاش می کنیم اصفهان به یکی از قطب‌های گردشگری تبدیل شود، ادامه داد: در این دوره از نمایشگاه بین المللی گردشگری از ۱۳ شهر خارجی و ۱۵ کشور دعوت شد تا در این رویداد حضور داشته باشند.

الهیاری اظهار امیدواری کرد که اصفهان به شهر جهانی گردشگری تبدیل شود و گفت: در گام بعدی این طرح تلاش می کنیم که میدان نقش جهان اصفهان را به عنوان بازار جهانی ثبت و به دنیا معرفی کنیم.

نظرات کاربران پیرامون این مطلب

انصراف از پاسخ به کاربر